Прочетен: 8871 Коментари: 21 Гласове:
Последна промяна: 15.12.2006 01:14
Преди няколко месеца, на среща с “млади мениджъри” специалисти на консултантската агенция Arthur Anderson ги попитахa, какво си мечтаят да получат като “бонус” от компанията, за която работят. Най-много овации събра идеята на млад маркетинг специалист: “Искам да бъда командирован за 1 месец в Прага”!
“Не е ли по-добре да получаваш заплата, която да ти позволи 1 месец екскурзия в Прага?”
Последва бурен смях и отговор “Е-е, не е същото!”
И така, как работи мотивацията? Нека разгледаме един пример...
Гошко започва работа при нас (или при Вас, ако толкова много го искате) като ТП (търговски представител). Той иска да получава 350 лева и да има фирмен GSM. Това е желаното от него “възнаграждение” и по една случайност ние сме готови да му го дадем. И двете са важни за него – парите му дават известна свобода – все пак той е мъж на 24 и стига го е издържала мама, а “тутурутката” е за престиж. Вярно, има си и своя, но друго си е да е “фирмена”. Това са ценните за него неща към днешна дата.
Посоченото по-горе в мотивацията се нарича “валентност” – ценните за даден служител неща в определен момент.
За да получава заплата от 350 + тутурутка, Гошко трябва да продава по 350 бройки от нашият продукт “Х”. Това се нарича “резултат”.
Гошко разбира това. (Сигурен съм, че до тук всички го разбрахме). Той иска да продава 350 бройки. Даже е готов да продаде 400 за да получи 400 лева. Но възниква един проблем!
Проблем: За да продаде 350 бройки Гошко трябва да положи ГОЛЯМО УСИЛИЕ. “Средният наш търговец” трябва да посети по 8 клиента на ден, 22 работни дни в месеца, за да продаде 350бр. Гошко обаче е нов. Той няма опит, а клиентите не го познават. Той трябва да посети по 12 клиента на ден, 25 работни дни в месеца, за да постигне резултата на “средния търговец”. А него го мързи.
Той иска парите (и тутурутката), но не е склонен на ГОЛЯМОТО УСИЛИЕ.
За съжаление Гошко разбира това едва след 1-2 месеца. За още по-голямо съжаление – ние също. А вече сме похарчили доста средства, време и нерви за да “въведем Гошко в работата”. Гошко си тръгва. За щастие за утре имаме интервю с Пешко. Дали ще имаме повече късмет с него?
Каква е връзката УСИЛИЕ – РЕЗУЛТАТ – ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ (Валентност)?
Как да я изградим на практика?
Как да разберем дали Гошко и Пешко са готови да работят активно?
Каква е мотивацията на една обикновена жена на 45 г., която за 4 години увеличи своят месечен доход 6 пъти?
Горкия гошко нали......
14.12.2006 15:56
Оня ден на брат ми му зададох въпросче - "искаш телефон нали? Готова съм да ти купя някоя евтина машинка - какво предлагаш ти, как ще си я изработиш? И той...милия - няма какво да предложи...
Лошото обаче идва когато установиш, че имаш само двама, трима души, на които можеш да разчиташ, но не можеш да дадеш достатъчно добра заплата, за да ги пазиш от големите риби, по простата причина, че парите не се печатат (въпреки че някой новопостъпили са убедени в това).
Обаче това е естествен подбор, опиташ ли да го спреш резулататите са катастрофални.
14.12.2006 16:38
?!?!
То ако с много пари ставаше, нашия национален отбор щеше да е световен шампион.
Работата е там, че със заплатата и донякъде се свиква и става малко като навик ... един вид, така и така ще ти я дадат. Или друго ... ако е много малка, така и така си презираш работодателите заради това (оствало и да си даваш зор)
Разни бонусчета чат пат (даже и без повод) вършат доста добра работа. Признак са на добро отношение и уважение от страна на работодателя. Пък има и варианти със социални придобивки ... курсове, обучения итн. ... абе идеи има. Да има кой да ги прилага.
Заплата устройваща и двете страни е само база.
е ... има си разбира се и мързели, в това спор няма ... също така и скатаваки и тарикати ... ама както казаха по горе, нали затова има HR и изпитателни срокове
Основното обаче е, човека тая работа да си му харесва и да го влече. Всичките гореспоменати екстри са за да му доставят удоволствие, че я върши за теб.
2.. Мързеливи хора има и винаги ще има.Просто не ги назначаваш.За да отделиш мързеливите от работещите...се огледай в служителите на твоите клиенти, огледай пазара на работна ръка в твоя сегмент, със сигурност ще намериш читави хора.
От гледна точка на мотивацията....ще ти разкажа моето менение утре...отивам на поредната си среща....аз купувам
Мисля, че outfaced е прав за мотивацията - тя не може да има само и единствено финансово изражение.
За да стигнеш до емоционалната мотивация, трябва преди това да си минал през финансовата. Може би е циничното, но "гладна" мечка хоро не играе.
Впрочем, това е колкото теория, толкова и практика, особено при големите утвърдени фирми, които са си надвили на масрафа и могат да си позволят да правят нещата както трябва. По-малките фирми се оправят както могат. Намират човек, който да се справя с работата и да не ги краде. Ако е добър, се опитват да му покажат колко го ценят, а защо не и да му направят работата по-интересна. Няма нито време, нито пари за assessment centre, но пък талантливият мениджър ще прецени новия служител след 15 минутно интервю.
Между другото, на последната ми работа един от наставниците ми не спираше да повтаря "в никой случай не се хващайте на работа, която не ви вълнува дълбоко". И беше прав.
И пак между другото, понеже напоследък и аз си търся работа, пращам сивита и ходя по интервюта, ми прави впечатление, че хората в човешки ресурси обръщат внимание на тези неща - не само какво ти можеш да дадеш на организацията, но и какво тя може да ти даде, за да те задържи. Все по-често ми казват "на тази длъжност няма да ти е интересно, ще поработиш 2-3 месеца и ще напуснеш, а аз не искам текучество в отдела си".
Отговарям за доставките в голяма фирма и пред очите в последните 7 години са минали толкова много продавачи.С течение на времето започваш да преценяваш много бързо коя фирма инвестира в персонала си и коя я интересуват само оборотите.Има търговци, които имат разтеж в отношението си към клиентите, най-важното нещо между доставчик - клиент е изграденото доверие.За да го има това доверие доставчика трябва да го изгради и да го поддържа.За да направи това нещо, той трябва да е спокоен, образован ( да знае какво продава) и да не сключва сделка на всяка цена.Това се постига както с персоналните възможности на търговеца така и когато зад него стои фирма уважаваща своите клиенти.
Няма по -голяма мотивация от това да видиш и усетиш, това което предлагаш, реализилано на практика в голямата схема на "собствената" си фирма, когато фирмата стане"собствена"...тогава реалния собственик трябва сериозно да се замисли и да възнагради подобаващо това чувство.
18.12.2006 18:36
19.12.2006 11:48
2. Историите, които са в живота на всеки
3. Едно слънчево момиче
4. Усмивката на Мона Лиза
5. Просто Яна
6. Някой друг
7. Aloha TheHawaiianLilly
8. Габи
9. Тя
10. Новата визия
11. Сечку
12. Отговорният,,, секретар
13. Един малък пакостник
14. Зелена като тревата
15. Една добра кучка
16. Адж
17. Tweeg - самият той
18. Красиви слова
19. Младият мениджър
20. Чики чики бум
21. Да спасим едно дете