Прочетен: 90326 Коментари: 12 Гласове:
Последна промяна: 03.02.2008 17:49
“Президентският самолет наистина е стар, но всъщност е малко използван.” С тези думи министърът на транспорта Петър Мутафчиев се опита да успокои журналистите непосредствено след аварията с руския “Туполев” – самолета, на който се вози представителната власт на България. Случката със самолета на президента е щастлив и показателен инцидент как държавата може да катастрофира за минути. Посещение в Мексико няма да има засега, защото държавният самолет е стар. Какво ли щеше да се случи, ако посещението беше малко по на север – в САЩ?
Детският дом в село Могилино е амортизиран, показа проверката на инспекцията по труда от последната седмица. Амортизиран е и вагонният парк на БДЖ. Амортизация цари дори в столицата. Кметът Бойко Борисов сключи договор с чешката компания Инекон за модернизация на няколко десетки амортизирани трамваи. Стойността на всяко едно преобразено превозно средство е 690 000 евро, а до края на годината ще бъдат пуснати 18 подобни мотриси.
Но по-лошото е, че амортизацията всъщност е обхванала цялата нация. Наистина, няма икономически актив, който да е вечен - той подлежи на износване и в резултат от естествени и други процеси, с времето се изхабява и неизбежно се разрушава. Особено характерни в тази насока са дълготрайните материални активи, които имат експлоатационен период, разположен във времето. Общата икономическа теория на амортизационния режим е универсална.
Тя може да се прилага като класика спрямо по-специфична материя, отнасяща се до човешкия капитал. Аналогията с физическия капитал е напълно възможна и допустима, стига да не се пропуска, че в случая става дума за амортизация на живия човешки организъм, след това за амортизационни процеси свързани със знанието, информацията и едва тогава за нейните технически носители. Още Адам Смит в “Богатството на народите” прави една догадка чрез аналогията между инвестицията във физически капитал и вложенията на икономически ресурси за повишаване на квалификацията на работната сила.
Когато се инвестира в машини, твърди Смит, очакването е да се увеличи брутната печалба. Когато се изразходват средства за подобряване качеството на работната сила, целта отново е същата - осигуряване на повече прираст, макар и чрез вложения в човека.
Аналогията с физическия капитал е напълно възможна и допустима, стига да не се пропуска, че в случая става дума за амортизация на живия човешки организъм, след това за амортизационни процеси свързани със знанието, информацията и едва тогава за нейните технически носители.
Ако се опитаме да измерим човешкия капитал в България с критериите на икономическата метричност, ще се получат доста плачевни резултати. Основните измерители са приложими и в сравнителен аспект, когато става дума за абсолютната сума на разходите, брутната печалба или възвращаемостта, срока на откупуване на инвестицията, нормата на възвращаемостта и други универсални измерители на капиталовата структура. По принцип измерванията в социалната област не се характеризират с много висока точност. Системата от специфични показатели може да се раздели на две групи. И ако първата дава информация за знанието, уменията, опита, квалификацията на човешкия капитал, България се намира на дъното в Европа.
В момента България със своите 2.6 изследователи на 1000 души население е на предпоследно място в Европа. За ЕС-15 този показател е 5,68 – двойно по-висок. Показателят брой студенти на 10 хил. души от населението също не говори добре за българските инвестиции в работна сила. В България този параметър е 150 студента, докато Аржентина например има 300 студента. Стойностите за евриопейските страните варират между 150 и 400 студента на 10 хил. души, за съжаление и тук България е на дъното. В ЕС за висше образование се отделят от 6 до 8 пъти повече средства, отколкото в България, а в САЩ - 20 пъти повече финансови средства. В цифрово изражение за висше образование държавата ни отделя едва 0.58% от БВП. Парадокс е и развитието на академичните кадри. В ЕС от 1000 висшисти 12.2 стават докторанти, а в България техният дял е едва 8.2.
“Само ако гледаме на образованието и на здравеопазването като на макроикономически дейности, а не като на социални, те ще могат да се развиват. Иначе, колкото и пари да се наливат в тях, проблемите ще остават същите.”, твърди икономистът Георги Стоев от Industry Watch.
А иначе, министър Мутафчиев обеща, че догодина държавата ще закупи нов самолет за висшата власт. Е, не съвсем нов, а втора употреба, но не по-стар от пет години… Може би и той ще е стар, но малко използван. Както мозъците на управниците ни. Дали не е време да сменим не само самолета, но и мисленето си?
04.02.2008 09:16
Поздрави, Ейен.
08.02.2008 21:57
2. Историите, които са в живота на всеки
3. Едно слънчево момиче
4. Усмивката на Мона Лиза
5. Просто Яна
6. Някой друг
7. Aloha TheHawaiianLilly
8. Габи
9. Тя
10. Новата визия
11. Сечку
12. Отговорният,,, секретар
13. Един малък пакостник
14. Зелена като тревата
15. Една добра кучка
16. Адж
17. Tweeg - самият той
18. Красиви слова
19. Младият мениджър
20. Чики чики бум
21. Да спасим едно дете